Gå til innhold

Lov&Data

3/2023: IT-kontrakter
01/09/2023

Endringer i innleiereglene – misforståelser og frykt for feilvurderinger skaper utfordringer for IT-bransjen

Av Maren Tveten, fast advokat i avdelingen HITEK, Advokatfirmaet Selmer, André Istad Johansen, partner i avdelingen HITEK, Advokatfirmaet Selmer.

Teksten «selmer» i svart, med stor forbokstav, på hvit bakgrunn, digital illustrasjon.

1. innledning

I april 2023 fikk vi en rekke endringer i arbeidsmiljøloven knyttet til reglene om innleie. Lovendringene skal styrke vernet om faste ansettelser i norsk arbeidsliv.

Etter at endringene ble innført er innleie av arbeidskraft til prosjektarbeid og annet arbeid av midlertidig karakter, med noen viktige unntak, ikke lenger tillatt. Som følge av denne innstrammingen mente lovgiver det var behov for å tydeliggjøre grensen mellom innleie som reguleres av de strenge reglene i arbeidsmiljøloven, og oppdragsavtaler/entrepriser, som faller utenfor arbeidsmiljøloven. Det ble derfor vedtatt en ny bestemmelse i arbeidsmiljøloven § 14-12 (5) som er ment å klargjøre det rettslige skillet mellom innleie og oppdrag. Bestemmelsen innebærer en viss innskjerping sammenlignet med tidligere rettstilstand.

Endringene i innleiereglene har ført til fornyet fokus på grensen mellom oppdragsavtaler og innleie innenfor en rekke tjenesteytende næringer, inkludert i IT-bransjen.

Historisk har ansvarsdelingen i IT-kontrakter vært konsentrert rundt ytterpunktene, hvor det enten skal leveres en på forhånd entydig og spesifisert løsning, eller det skal leveres en ren innsatsforpliktelse. I dag leveres komplekse IT-prosjekter normalt etter agile/smidige gjennomføringsmodeller, hvor fordeling av ansvar og risiko på en tenkt skalaligger et sted imellom de tradisjonelle ytterpunktene resultatansvar og bistand. Denne måten å strukturere avtaleverk og prosjekter på, kan i enkelte tilfeller gjøre det vanskelig å avgjøre om man har å gjøre med en oppdragsavtale eller innleie.

Etter vår oppfatning kan det imidlertid ikke være slik at endringene i arbeidsmiljøloven skal få den effekt at alle IT-prosjekter basert på agil/smidig metodikk vil falle innenfor arbeidsmiljølovens innleieregler. Det må skje en konkret vurdering av det enkelte avtaleforhold.

Grensedragningen har blitt ytterligere komplisert etter endringene i arbeidsmiljøloven. Etter lovendringene ser vi en trend der mange kjøpere av IT-tjenester stiller ulike typer krav til leverandørene i et forsøk på å redusere egen risiko for brudd på innleiereglene, eksempelvis ved å kreve at leverandøren følger reglene om innleie selv om det er snakk om tjenesteleveranser som kunne vært klassifisert som oppdrag utenfor arbeidsmiljøloven.

Etter vår oppfatning kan det imidlertid ikke være slik at endringene i arbeidsmiljøloven skal få den effekt at alle IT-prosjekter basert på agil/smidig metodikk vil falle innenfor arbeidsmiljølovens innleieregler. Det må skje en konkret vurdering av det enkelte avtaleforhold.

I denne artikkelen skal vi se nærmere på hvilke momenter som er relevante ved vurderingen av om IT-prosjekter som skjer etter agile gjennomføringsmodeller skal klassifiseres som oppdrag eller innleie. Vi skal også se nærmere på konsekvensene av å basere seg på at en tjenesteavtale må følge reglene om innleie.

2. Vurdering av IT-prosjekter opp mot terskelen for innleie

2.1 Nærmere om arbeidsmiljøloven § 14-12 (5)

Den nye bestemmelsen i arbeidsmiljøloven § 14-12 (5) trekker opp grensen mellom oppdragsavtaler på den ene siden, og innleie av arbeidskraft på den andre siden. Den nye bestemmelsen har følgende ordlyd:

“Ved vurderingen av om en oppdragsavtale mellom to virksomheter innebærer innleie, skal det særlig legges vekt på om oppdragsgiver har ledelsen av arbeidet og ansvar for resultatet. Andre relevante forhold er blant annet om det i hovedsak skal leveres arbeidskraft, om arbeidet skjer i nær tilknytning til oppdragsgivers virksomhet, om arbeidet dekker et vedvarende arbeidskraftbehov hos oppdragsgiver og om arbeidet skjer innenfor oppdragsgivers kjerne- eller hovedaktivitet.”

Bestemmelsen angir to hovedkriterier og fire tilleggsmomenter som skal vektlegges ved vurderingen av om det foreligger innleie. Hovedkriteriene om arbeidsledelse og ansvar for arbeidsresultatet innebærer en lovfesting av gjeldende rett. Tilleggsmomentene kan også delvis utledes av gjeldende rett.

Bestemmelsen innebærer likevel en endring i forhold til tidligere rettstilstand. Før lovendringen var de to hovedkriteriene avgjørende for vurderingen. Ifølge rettspraksis skulle de øvrige momentene mest tjene som sperre mot forsøk på omgåelser. Etter lovendringen er tilleggsmomentene gitt større betydning, særlig når det gjelder avtaler hvor arbeidskraft utgjør det bærende elementet i leveransen.

I forarbeidene til bestemmelsen fremgår det at dersom alle tilleggsmomentene er oppfylt, taler det for at (1)Prop. 131 L 2021-2022 s. 47.:

“… kontrakten bør klassifiseres som innleie, også i de tilfellene oppdragstaker har ansvar for arbeidsledelsen og/eller arbeidsresultatet.”

Det fremgår videre at(2)Prop. 131 L 2021-2022 s. 45. tilleggsmomentene vil:

“… være av særlig betydning for å avklare om oppdragsavtalen utfordrer lovens formål om trygge ansettelsesforhold på en slik måte at oppdragsavtalen bør omfattes av de strengere reglene om innleie.”

Det er særlig den lovforståelsen som følger av ovennevnte uttalelser som vil lede til en viss innskjerping sammenlignet med tidligere rettstilstand. Det har vært en bevegelse fra at de to hovedkriteriene er avgjørende, til at det har blitt en mer sammensatt vurdering.

2.2 De ulike momentene som inngår i helhetsvurderingen

2.2.1 Ledelsen av arbeidet

Det første hovedkriteriet i vurderingen av om en tjenestekjøpsavtale mellom to virksomheter innebærer innleie er om det er leverandøren eller kunden som utøver arbeidsledelsen. Dersom kunden kontrollerer og leder leveransen av leverandørens tjenester og enkeltpersoner, vil det være et moment som taler for innleie.

I vurderingen av hvem som utøver arbeidsledelsen, er det blant annet relevant hvem som er ansvarlig for den faglige ledelsen av prosjektet og ressursene. Det er også av betydning hvem som er ansvarlig for å sette sammen team og finne en erstatter dersom en konsulent slutter eller av andre grunner tas ut av et oppdrag. Et annet element er om det er kunden eller leverandøren som har de administrative arbeidsgiver- og ledelsesfunksjonene overfor egne ansatte, herunder ansvar for å kontrollere arbeidstiden, innvilge permisjoner, drive sykefraværsoppfølging osv.

Dersom det i all hovedsak er leverandøren som er ansvarlig for å utføre denne typen oppgaver, tilsier det at det er leverandøren som i det vesentlige utøver reell styring og arbeidsledelse over egne ansatte. Dette vil i så fall være et moment som taler imot klassifisering som innleie.

2.2.2 Ansvar for resultatet

Når det gjelder det andre hovedkriteriet, hvem som har ansvaret for resultatet, er det sentrale å fastslå hvilken risiko og hvilket ansvar leverandøren påtar seg gjennom kontraktsforholdet. Dersom leverandøren har ansvaret for resultatet, taler det for at foreligger et reelt oppdragsforhold, og ikke innleie. Derom leverandøren ikke har forpliktet seg til noe mer enn en innsatsforpliktelse, er det et argument i motsatt retning.

Ved vurderingen av dette momentet er det avgjørende å forstå den kontrakts- og prosjektmetodikk som ligger til grunn for de fleste komplekse IT-prosjekter. Avtalene som inngås er normalt omfattende, nettopp som følge av kompleksiteten i de tjenestene kunden kjøper. Ved vurdering av de forpliktelser leverandøren er underlagt må hele avtaleverket ses under ett, inkludert eventuelle konkurransegrunnlag, rammeavtaler, og de underliggende avropsavtaler for det enkelte oppdrag. Selv om SSA-B eller lignende avtaler er utgangspunktet, vil disse gjennom den konkrete reguleringen i bilag etc. kunne resultere i en annen ansvars- og risikofordeling enn hva tilfellet er ved en tradisjonell bistandsavtale.

Dersom avtaleverket inneholder klare forventninger om gjennomføring etter konkrete modeller og oppnåelse av definerte mål, taler det for at leverandøren har en resultatforpliktelse. Tilsvarende gjelder der kunden kan gjøre gjeldende misligholdsbeføyelser, inkludert krav om erstatning. Det er også relevant å se hen til om leverandøren har tegnet ansvarsforsikring som dekker ansvar ved brudd på kontraktsforpliktelser.

Det følger videre av lovforarbeidene at det taler for oppdragsforhold når det angis tydelige kvalitetskrav til den tjenesten som skal leveres(3)NOU 2021:9 s 304 , slik som krav til helhetlig arkitektur, sikkerhet, kompatibilitet, skalerbarhet og innebygget personvern. Mer generelle krav, slik som at leverandøren plikter å utføre oppdraget profesjonelt, effektivt og med høy faglig standard, er også relevante i vurderingen.

Det forhold at avtaleverket åpner for endringer underveis kjennetegner iterative/agile IT-prosjekter. Slike endringsmekanismer kan ikke være diskvalifiserende for klassifisering som oppdragsforhold. En slik lovtolking har også støtte i forarbeidene(4)NOU 2021:9 s 304 , som angir at selv om hyppige endringer i arbeidsoppgaver i løpet av avtaleperioden kan tale for innleie, betyr ikke dette at det ikke kan foretas endringer i en oppdragsavtale underveis.

2.2.3 Om det i hovedsak leveres arbeidskraft

Det vil være et moment som trekker i retning av innleie dersom et oppdrag i hovedsak består i å levere arbeidskraft. Dersom en slik leveranse likevel skal anses som oppdragsforhold bør avtalen, etter lovgivers syn, inneholde tydelige elementer av at det foreligger en resultatforpliktelse og at det skal leveres noe mer enn arbeidskraft og den kompetansen leverandørens ansatte besitter.

Et element ved denne vurderingen er om leverandørens leveranse bare omfatter en forpliktelse til å stille et bestemt antall kvalifiserte arbeidstakere til kundens disposisjon, eller om den utgjør en mer komplett tjenesteleveranse. Sentralt i så henseende er om leverandøren leverer tjenester basert på en opparbeidet system-/strukturkapital, altså om den samlende organisasjonens kompetanse og erfaring er strukturert og systematisert gjennom for eksempel metodeverk, standardiserte prosesser, opplæringssystemer, egne IT-systemer mv. som setter leverandøren i stand til å levere den komplette tjenesten kunden etterspør. En slik komplett tjenesteleveranse krever noe langt mer fra leverandøren enn bare å stille med kvalifisert personell basert på kundens kravspesifikasjon, og vil være et moment som taler imot innleie.

Det er også relevant om det er leverandøren eller kunden som stiller utstyr mv. til disposisjon ved gjennomføring av oppdraget. Det faktum at leverandørens ansatte jobber på kundens utstyr der dette anses nødvendig av hensyn til leveransen og/eller eksempelvis sikkerhetsmessige årsaker, kan likevel ikke tillegges avgjørende betydning ved klassifiseringen av en tjenesteleveranse innen IT-sektoren. Her vil selve leveransen i de fleste tilfeller nettopp måtte utføres i kundens egne systemer og med hjelp av kundens utstyr, uten at dette i seg selv må bety at det er snakk om innleie.

2.2.4 Om arbeidet skjer i nær tilknytning til oppdragsgivers virksomhet

Et annet moment som kan trekke i retning av innleie er at arbeidet skjer i nær tilknytning til kundens virksomhet. Dersom arbeidet som utføres like gjerne kunne vært utført av kundens egne ansatte, kan det ifølge forarbeidene være en indikasjon på at aktiviteten skjer i nær tilknytning til kundens virksomhet.

I en del IT-prosjekter er det imidlertid en forutsetning eller forventning fra kunden at leverandørens team, i alle fall i perioder, utfører oppdraget fra kundens lokasjoner. Isolert sett vil dette tale for innleie.

Det må likevel kunne legges vekt på at gjennomføringen av moderne IT-prosjekter i praksis skjer på en måte som krever samhandling med kunden og derfor også hel eller delvis tilstedeværelse på kundens lokasjoner. Forarbeidene uttaler også at oppdragsavtaler som gjennomføres “on-site” fortsatt vil være en naturlig og legitim del av norsk arbeidsliv (5)NOU 2021:9 s. 304 . Det er derfor først og fremst i de tilfeller der arbeid “on-site” utfordrer lovens formål om trygge ansettelsesforhold at momentet vil ha betydning i tvilstilfeller.

2.2.5 Om oppdraget dekker et vedvarende arbeidskraftsbehov hos oppdragsgiver

Ved vurderingen skal det også legges vekt på om leverandøren leverer tjenester som dekker et vedvarende arbeidskraftsbehov hos kunden. I så fall vil det tale for at kontrakten bør klassifiseres som innleie.

Særlig relevant i den forbindelse er om oppdraget er tidsbegrenset eller ikke. Dersom en leverandør utfører oppdrag under tidsbegrensede kontrakter, vil det naturlig nok tale imot at oppdraget dekker et vedvarende arbeidskraftsbehov. Eksempelvis er statens standardavtaler tidsbegrensede med mindre det gjøres endringer i den generelle avtaleteksten. Kunden vil som regel ha rett til forlengelse, men en slik rett er også tidsbegrenset. At et oppdrag har en definert start og slutt vil altså være et moment i retning av at det ikke er tale om innleie.

2.2.6 Om arbeidet skjer innenfor oppdragsgivers kjerne- eller hovedaktivitet

Det siste momentet som inngår i arbeidsmiljøloven § 14-12 (5) er om arbeidet skjer innenfor kundens kjerne- eller hovedaktivitet. Det taler for oppdragsforhold dersom det arbeid leverandøren utfører skiller seg fra det kundens egen arbeidsstyrke arbeider med, mens det taler for innleie dersom arbeidet skjer innenfor kundens kjerne- eller hovedaktivitet. I forarbeidene(6)Prop. 131 L 2021-2022 s. 47 uttaler departementet følgende om dette momentet:

“For private virksomheter vil kjerne- eller hovedaktiviteten som regel være det virksomheten tjener penger på. For offentlige virksomheter vil det være relevant å se hen til hvilken aktivitet som oppfyller samfunnsoppdraget. Det kan i alle tilfeller være relevant å se hen til hvilken del av virksomheten det investeres mest tid og ressurser i, herunder andelen av den samlede arbeidsstokken som utfører den aktuelle aktiviteten. Administrative funksjoner og støttefunksjoner som regnskap, HR, økonomi, renhold og kantine vil typisk falle utenom, med mindre dette anses som en del av virksomhetens kjerne- eller hovedaktivitet.”

I praksis kan ingen større aktører drive virksomhet i Norge i 2023 uten ganske betydelige og kontinuerlige investeringer i IT og digitalisering. Dette kan likevel ikke bety at alle norske virksomheter har rådgivning og utvikling knyttet til IT og digitale løsninger som sin kjerne- og hovedaktivitet. Selv om disse virksomhetene har behov for (til dels betydelig) støtte til å gjennomføre IT- og digitaliseringsprosjekter, og selv om de kan ha store IT-avdelinger, vil kjerne- og hovedaktiviteten være en annen.

2.2.7 Helhetsvurdering der formålet med reglene skal tillegges vekt

Vurderingen av grensen mellom oppdragsforhold og innleie skal skje basert på en konkret helhetsvurdering, der alle de ulike momentene nevnt over må ses i sammenheng.

Ved denne helhetsvurderingen gir forarbeidene anvisning på at man må se hen til om det aktuelle avtaleforholdet utfordrer lovens formål om å sikre trygge ansettelsesforhold, slik at innleiereglene bør få anvendelse. Sentralt i denne vurderingen er om lovens formål er ivaretatt gjennom trygge og faste ansettelsesforhold hos leverandøren. Her vil det være relevant om leverandøren har gode lønns- og arbeidsvilkår, godt arbeidsmiljø og velfungerende organer for ansatterepresentasjon mv.

Et annet moment er om de ansatte har større fordeler hos leverandøren enn kunden når det gjelder arbeids- og fagfelleskap, karrieremuligheter og systematisk kompetanseheving innenfor sine spesialiserte fagområder. Dette vil for eksempel være tilfellet dersom kundens kjerne- og hovedaktivitet ligger utenfor det leverandøren driver med og utenfor hva de ansatte har som sine arbeids- og fagområder.

3. I hvilken grad kan kunder og leverandører basere seg på unntakene i innleieregelverket?

Dersom en tjenesteleveranse må klassifiseres som innleie, eller avtalepartene velger å klassifisere tjenesten som innleie selv om tjenesten kunne vært klassifisert som oppdrag, må arbeidsmiljølovens regler om innleie følges.

Dersom en tjenesteleverandør innen IT-sektoren regelmessig baserer seg på å levere prosjekter basert på innleiereglene, vil leverandøren som klar hovedregel måtte regnes som en virksomhet som har utleie av arbeidskraft til formål. Tjenesteleverandøren vil da regnes som bemanningsforetak og vil måtte følge de strenge reglene i arbeidsmiljøloven §§ 14-12 flg. Som nevnt vil utleie av ansatte til prosjekter mv. som hovedregel være forbudt når man omfattes av disse reglene, med unntak for utleie av vikarer. Det oppstilles likevel to viktige unntak, det såkalte spesialistunntaket og tariffunntaket. Begge disse unntakene forutsetter imidlertid at en rekke vilkår er oppfylt. Videre kan innleie av en ansatt i alle tilfeller ikke pågå i mer enn tre år, noe som naturligvis kan være problematisk ved større prosjekter. Innleie fra bemanningsforetak må også følge omfattende regler om likbehandling av innleide med kundens ansatte når det gjelder lønns- og arbeidsvilkår, noe som blant annet kan påvirke de kommersielle forutsetningene for kontrakten.

En del leverandører forsøker å unngå de strenge reglene for innleie fra bemanningsforetak ved å definere seg som en såkalt «produksjonsbedrift». Denne typen innleie reguleres av arbeidsmiljøloven § 14-13, og innebærer at det er tillatt med innleie fra «virksomhet som ikke har til formål å drive utleie» uten de strenge begrensningene i § 14-12 flg.

En del leverandører forsøker å unngå de strenge reglene for innleie fra bemanningsforetak ved å definere seg som en såkalt «produksjonsbedrift». Denne typen innleie reguleres av arbeidsmiljøloven § 14-13.

Etter vår vurdering er dette unntaket snevert, og kan som utgangspunkt ikke benyttes av en leverandør som grunnlag for å drive kommersiell utleie som ledd i leverandørens løpende tjenesteleveranser til markedet.

Arbeidsmiljøloven § 14-13 er primært innrettet mot utleiers behov, inkludert at virksomheter skal kunne leie ut overskuddskapasitet i perioder med manglende oppdragsmengde. Lovgiver har særlig tenkt på at slik utleie vil være et bedre alternativ enn at ansatte må permitteres eller sies opp. Det oppstilles videre noen minstevilkår for at slik utleie er tillatt, herunder at det må skje innenfor det som utgjør virksomhetens hovedbeskjeftigelse og ikke omfatte mer enn 50 prosent av de ansatte. Selv om disse minimumskravene er oppfylt, vil imidlertid en skjønnsmessig helhetsvurdering kunne resultere i at virksomheten likevel anses for å ha utleie til formål. I forarbeidene nevnes som eksempel at en IT-virksomhet som permanent leier ut 30 % av sine tilsatte vil kunne anses for å drive ordinær utleie.

Etter vår vurdering er dette unntaket snevert, og kan som utgangspunkt ikke benyttes av en leverandør som grunnlag for å drive kommersiell utleie som ledd i leverandørens løpende tjenesteleveranser til markedet.

En kjøper av IT-tjenester vil altså ikke uten videre kunne basere seg på leverandørens egen klassifisering som produksjonsbedrift. Det avgjørende er en konkret helhetsvurdering av hva som er formålet bak utleien og realiteten vil være avgjørende, ikke leverandørens egen klassifisering. For utleie som har et klart kommersielt siktemål og utgjør et forretningsområde for utleier, vil aktiviteten som klar hovedregel omfattes av § 14-12 (bemanningsforetak) og ikke av § 14-13.

Pliktsubjektet ved brudd på arbeidsmiljølovens regler er først og fremst innleier, altså kjøpere av IT-tjenester. Det er dermed viktig å være bevisst på hva man kjøper, grensen mellom tjenesteleveranser på oppdragsbasis og innleie, og ikke la misforståelser eller frykt for feilvurderinger medføre at en avtale som i realiteten faller utenfor innleieregelverket likevel klassifiseres som innleie.

Et poeng i denne forbindelse er at det vil kunne være i strid med anskaffelsesregelverket dersom en offentlig tjenesteinnkjøper setter som vilkår for en anskaffelse at kun bemanningsforetak eller “produksjonsbedrift” kan delta i konkurransen. Dette fordi et slikt vilkår vil kunne begrense konkurransen unødvendig.

4. Oppsummering

De nye reglene i arbeidsmiljøloven innebærer vesentlige innstramminger i adgangen til å leie inn arbeidskraft fra bemanningsforetak, i tillegg til at flere kontrakter om tjenestekjøp nå risikerer å bli klassifisert som innleie. Dette betyr imidlertid ikke at alle IT-prosjekter som skjer etter agile gjennomføringsmodeller utgjør innleie. Det må foretas en konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle, og hele avtaleverket må sees under ett.

Hvis man først skal basere seg på at en tjenesteavtale må følge reglene om innleie i arbeidsmiljøloven, er det ikke rett frem å konkludere med at innleien vil være lovlig. Spesialistunntaket er ment å være snevert, og partene kan i mange tilfeller ikke basere seg på en avtale med fagforeningen hos innleier. Spesialistunntaket og tariffunntaket omfattes også av bestemmelsen om at ansatte som har vært sammenhengende innleid i mer enn tre år, har rett til fast ansettelse hos innleier. Når det gjelder unntaket for produksjonsbedrift, vil dette etter vår vurdering i utgangspunktet ikke kunne brukes som grunnlag for utleie som har et klart kommersielt siktemål og utgjør et forretningsområde hos leverandøren.

Pliktsubjektet ved brudd på arbeidsmiljølovens regler er først og fremst innleier, altså kjøpere av IT-tjenester. Det er dermed viktig å være bevisst på hva man kjøper, grensen mellom tjenesteleveranser på oppdragsbasis og innleie, og ikke la misforståelser eller frykt for feilvurderinger medføre at en avtale som i realiteten faller utenfor innleieregelverket likevel klassifiseres som innleie.

Noter

  1. Prop. 131 L 2021-2022 s. 47.
  2. Prop. 131 L 2021-2022 s. 45.
  3. NOU 2021:9 s 304
  4. NOU 2021:9 s 304
  5. NOU 2021:9 s. 304
  6. Prop. 131 L 2021-2022 s. 47
Maren Tveten
Maren Tveten, portrett
André Istad Johansen
Andre Johansen, portrett